Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie

Na skutek niewydolności serca, co roku umiera aż 60 tysięcy Polaków. Nie da się ukryć, że jest to przyczyna bardzo dużej liczby zgonów wśród naszych rodaków, jak również wśród wszystkich ludzi na Ziemi. Serce jest najważniejszym organem, dlatego powinniśmy traktować je ze szczególną troską i uwagą.

Przejawem takiej dbałości może być na przykład zasięgnięcie informacji, które pomogą nam odpowiedzieć sobie na pytanie zadawane przez wiele osób na całym świecie. Brzmi ono „jak uniknąć zawału?”. Wszystkim tym, którzy chcieliby się tego dowiedzieć, przedstawimy poniżej jeden z prostych sposobów na zmniejszenie ryzyka wystąpienia, jak mówi definicja zawału, tego „rodzaju martwicy spowodowanej skrajnym ograniczeniem przepływu krwi przez obszar tkankowy serca".

No dobrze, przejdźmy zatem do sedna. Jak zmniejszyć ryzyko zawału serca?

Najprostszym rozwiązaniem, jest po prostu zmiana stylu życia (o ile jeszcze tego nie zrobiliśmy). Wystarczy tylko pół godziny aktywności fizycznej co drugi dzień, co daje mniej więcej 90 minut wysiłku tygodniowo, a więc tyle, ile trwa jeden mecz piłkarski.

Czy to dużo? To zależy. Jeżeli już od dłuższego czasu nie uprawialiśmy żadnego sportu, a chodzenie na spacery uważaliśmy za przykry obowiązek, może być bardzo ciężko. Na początek powinniśmy zacząć zatem od zwykłego spaceru, trwajacego ok. 30 minut, co drugi dzień. To z pewnością wystarczy, by pomóc przezwyciężyć problemy z sercem.

Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ dzięki uprawianiu sportu utrzymujemy odpowiednią elastyczność naczyń krwionośnych znajdujących się w naszym ciele. Nie zwlekajmy i cieszmy się zdrowiem, dzięki wdrożeniu jakichkolwiek ćwiczeń o umiarkowanej intensywności do naszego planu dnia. Nasze serce z pewnością polubi aktywność, a my poczujemy się lepiej.

Jeżeli spacery czy bieganie nigdy nie były czymś, co sparawia nam przyjemność, nie zniechęcajmy się i wybierzmy inną aktywność. Może być to na przykład pływanie, które oprócz wpływu na serce świetnie działa również na ogólną sprawność oraz siłę. Dobrą alternatywą jest również rower – nieważne czy zwykły czy stacjonarny. Jeżeli jesteśmy fanami seriali, możemy wybrać ten rower, który postawimy przed telewizorem. Będzie to miało dla nas podwójną korzyść, bo prócz uprawiania sportu i poprawiania funkcjonowania naszego organizmu i serca, będziemy również na bieżąco z hitami telewizyjnymi.

Jak sami widzicie, możliwości jest naprawdę mnóstwo – wystarczy tylko odrobina chęci. Jest o co walczyć, dlatego po lekturze tego tekstu wybierzcie dla siebie najbardziej odpowiednią aktywność, która regularnie wykonywana nie tylko poprawi wasze samopoczucie i pracę serca, ale również pozytywnie wpłynie na waszą wagę.

Wróć do listy artykułów
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Dotacje na innowacje - Inwestujemy w waszą przyszłość.