Choroby serca - objawy i sposoby zapobiegania

Serce to najciężej pracujący mięsień ludzkiego organizmu. Jak o niego dbać, aby uniknąć chorób i zawału serca?

Lubimy przypisywać mu miano siedliska uczuć - mimo tego, że wcale tak nie jest, teoria ta jest w pewien sposób potwierdzona. Przecież serce reaguje na wszystkie nasze emocje - miłość, radość, gniew, wściekłość czy strach. W każdym z tych momentów bije ono coraz szybciej, aby dostarczyć wszystkim komórkom i tkankom odpowiednią ilość tlenu. Jedną z rzeczy, która najbardziej mu szkodzi, jest stres - szczególnie ten długotrwały lub częsty. Choroby serca spowodowane są także przez wysoki poziom cukru czy cholesterolu, złą dietę czy używki.

Objawy chorób serca

  • silne, powtarzające się zmęczenie
  • częste duszności, niezwiązane z wysiłkiem fizycznym
  • kołatanie serca
  • omdlenia
  • obrzęk kostek i dolnej części tułowia
  • ból w środkowej części klatki piersiowej

Jeśli zaobserwowana zostanie część z tych objawów, należy udać się do kardiologa. Po czterdziestym roku życia wskazana jest jedna wizyta kontrolna raz do roku. Lekarz wykona stosowne badania, takie jak zmierzenie tętna i osłuchanie serca przez stetoskop. Przy prawidłowej pracy serca puls powinien wynosić ok. 70 uderzeń na minutę. Kardiolog może skierować na takie badania, jak ekg, ekg wysiłkowe (pozwalające sprawdzić poziom zaawansowania choroby wieńcowej i wydajność serca), badanie holterowskie (sprawdzające pracę serca podczas zwykłego dnia) czy scyntygrafię - inaczej badanie izotropowe (pokazujące miejsca niedokrwione). Po czterdziestym roku życia powinno się pamiętać o regularnym mierzeniu ciśnienia raz lub dwa razy w roku, a także o badaniach cholesterolu.

Przyczyny zawału serca:

  • stres
  • nadciśnienie
  • wysoki poziom cukru we krwi
  • wysoki poziom cholesterolu
  • palenie papierosów
  • nadużywanie alkoholu
  • otyłość
  • brak aktywności fizycznej

Jak dbać o serce?

Aby zmniejszyć ryzyko zawału serca czy jego chorób, powinniśmy zadbać przede wszystkim o aktywność fizyczną. Pozwoli ona utrzymać dobrą kondycję, dzięki czemu nasz organizm będzie o wiele wydajniejszy. Ważne, aby wysiłek był systematyczny, niekoniecznie forsowny. Możesz skorzystać z porad trenera, który ułoży profesjonalne plany treningowe dopasowane do Twoich potrzeb. Regularne ćwiczenia i spacery na świeżym powietrzu pomagają automatycznie obniżyć poziom stresu. Jeśli cały czas przebywasz w otoczeniu stresującym, zalecane jest, abyś zmienił swój styl życia i jak najbardziej ograniczył sytuacje stresowe.

Co więcej, bardzo istotnym czynnikiem jest dieta. Należy ograniczyć tutaj tłuste mięsa i sery, słodycze o raz alkohol. Pamiętać zaś o dużych ilościach warzyw, owoców i ryb. Warto zadbać, aby w naszej diecie było dużo produktów zawierających witaminy A, B5, C i E oraz pierwiastki takie jak selen, magnez, wapń, cynk i krzem. Stosując się do tych wskazówek na pewno zmniejszysz ryzyko chorób serca i zawału.


 

Wróć do listy artykułów
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Dotacje na innowacje - Inwestujemy w waszą przyszłość.