Jak uniknąć zawału?

Szybkie tempo życia, siedzący tryb życia, złe nawyki - wszystkie te rzeczy to codzienność w naszych czasach. Jednak prowadzą one do problemów z sercem, które mogą zaskoczyć nas w najmniej spodziewanym momencie. Mamy dla Was rady, jak zmniejszyć ryzyko chorób serca i uniknąć zawału.

Śpij dobrze

Coraz więcej badań udowadnia zbawienny wpływ snu na na kondycję serca. Dotyczy to nie tylko snu podczas nocy, ale także krótkich drzemek w ciągu dnia. Zbyt mała ilość snu sprzyja nadciśnieniu, a co za tym idzie - może doprowadzić do problemów z sercem czy zawału. Obecnie wiele dorosłych osób cierpi na bezsenność, a tylko ok. 40% z nich śpi dziennie tyle, ile powinno. Zbyt krótki sen ma także wpływ na aktywność wielu genów i może wywołać różne choroby, nie tylko serca. Optymalną ilością snu jest 8 godzin. Warto pamiętać, że zbyt długi sen również negatywnie wpływa na nasz organizm - może spowodować choroby układu krążenia.

Ćwicz

Odpowiednia dawka aktywności fizycznej pozwala cieszyć się dobrym samopoczuciem i dłuższym życiem. Ruch sprawa, że nasze mięśnie są lepiej ukrwione i dotlenione - a serce to też mięsień, dlatego aktywność fizyczna pozwala uniknąć zawału. Rekomendowane są ćwiczenia aerobowe, wykonywane minimum 30 minut trzy razy w tygodniu. Jeśli chcesz jeszcze bardziej zmniejszyć ryzyko chorób serca, ćwicz pięć razy w tygodniu. Co najważniejsze - wybierz te ćwiczenia, które naprawdę lubisz wykonywać. Dzięki temu zmiana stylu życia nie będzie tak trudna i męcząca. Zazwyczaj już w ciągu miesiąca przyzwyczajamy się do nowego trybu i ćwiczenia stają się nawykiem. Zobacz, jak niewiele trzeba, aby uniknąć problemów z sercem!

Relaksuj się

Przy tempie życia w dzisiejszych czasach trudno jest o prawdziwy i odpowiedni relaks. Wiadomym jest, że przewlekły stres ogromnie zwiększa ryzyko zawału. Jeśli stres ciągle Ci towarzyszy, organizm nie ma czasu, aby zniwelować jego negatywne skutki. Dlatego umiejętność relaksu jest nieoceniona przy profilaktyce problemów z sercem. Wyciszenie organizmu obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko zawału.

Kontroluj cholesterol

Są dwa rodzaje cholesterolu - ta dobra, która produkowana jest w wątrobie i niezbędna jest do prawidłowego jej funkcjonowania (HDL) oraz ta zła (LDL), która jest groźna dla naszych naczyń krwionośnych. Zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu we krwi jest czynnikiem ryzyka wystąpienia miażdżycy, chorób serca czy zawału. Aby tego uniknąć, konieczne są dobre nawyki żywieniowe - ograniczenie tłustych mięs, serów, masła czy słodyczy, zaś dołożenie do diety dużej ilości warzyw.

 
Wróć do listy artykułów
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Dotacje na innowacje - Inwestujemy w waszą przyszłość.